E-Ticaret Rakip Analizi
- Ana Sayfa
- E-Ticaret Rakip Analizi
E-Ticaret Rakip Analizi
Online ticaretin hızlı bir şekilde büyüdüğü bir 20 yılı geride bıraktık. Bu süreç içerisinde ortaya çıkan çeşitli nedenler, e-ticaretin büyümesinde katalizör etkisi yarattı. En iyi örneklerden biri, geçirdiğimiz Covid 19 salgın sürecidir. Bu süreç içerisinde online ticarete adapte olması zor olarak gösterilen sektörler dahi zorunlu bir şekilde e-ticarete geçiş yapmak durumunda kaldılar. Günümüzde hemen hemen bütün sektörler, ürün ve hizmetlerini dijitalde pazarlıyorlar. Pasta büyürken oyuncu sayısının da hızlı bir şekilde artması, rekabetin de hiç olmadığı kadar zorlayıcı olmasına neden oldu. Tüm bu süreçler, E-Ticaret rakip analizini olmazsa olmaz bir hale getirdi.
Rakiplerin yaptıklarını takip etmek, güncel gelişmelerden haberdar olmak, güçlü yanlarını ve zayıf yanlarını tespit etmek, pazar paylarını ve fiyat politikalarını takip etmek, SEO çalışmalarını ve sosyal medya yönetimlerini takip etmek, bütün bunlar rakip analizinin önemli faktörlerdendir. Düzenli bir şekilde analiz yapmalı ve kendi girişiminizi optimize etmelisiniz. Aksi takdirde, satışların hızlı bir şekilde düşmesi, müşterilerin farklı yaklaşımlar gösteren oluşumlara yönelmesi ve trendleri ıskalamak olası sonuçlar olarak karşınıza çıkar.
Dijital dünyada ivmeli bir şekilde büyümek mümkün olduğu gibi hızlı bir şekilde sektörün dışında kalmak da olasılıklar arasındadır. superKET kullanıcılarının rakip analizini profesyonel bir şekilde öğrenmesi adına, rehber niteliğinde bir bilgilendirmeyi aşağıda sunuyoruz.
“Rakip Analizi” Nedir?
Rakip analizi, basit tanımı ile birlikte, aynı sektörde ya da yakın ticaret yöntemlerini benimsemiş sektördeki ürün ve hizmetleri, büyüme oranlarını, pazarlama taktiklerini, trendleri ve diğer önemli metrikleri tanımlama ve değerlendirme işlemidir.
Eskiden rakip sayısının az olması, ticaret ölçeklerinin düşük olması ve sayılı araç bulunmasından dolayı görece basit bir işlemdi. Ancak günümüzde, rakip analizini profesyonel bir şekilde gerçekleştirmek sanıldığı kadar basit değil. Doğru bir başlangıç yapmak adına sağlıklı araçları kullanmak önemlidir. Devamında da o araçların efektif bir şekilde kullanılması gelir. Bu yazıda, birkaç önemli rakip analizi aracını sizlerle paylaşacağız.
E-Ticarette Rakip Analizine Neden İhtiyaç Duyarız?
Rakip analizi yapmak, masraflı yönleri göz önüne alındığında es geçilen ya da yatırım yapmadan analiz yapılmaya çalışılan bir süreçtir. Özellikle yeterli kaynağa sahip olmayan firmaların bu alanda çalışma yapamaması girişimin hüsran ile sonuçlanmasına neden olur. Ancak rakip analizi yaparak aşağıda sıralanan hayati bilgilere ulaşabilirsiniz;
- Markanın doğru bir konumlanması adına çok önemli bilgiler verir.
- Yeni trend satış tekliflerini ve tekniklerini öğrenmenizi sağlar.
- Sektörde yer alan rakiplerine öne çıkan ve güçlü yönleri belirlenmiş olur.
- Rakiplerin zayıf yönleri belirlemek sektördeki boşlukları ve fırsatları size sunmuş olur.
- Sektördeki pazarlama stratejileri bilmek, kendi stratejinizi geliştirmek için fayda sağlayacaktır.
- Rakiplerin hangi pazarlama stratejilerine bütçe ayırdığını görmek ve eksik kalan yönleri kapatmak rakip analizi ile mümkündür.
Rakip analizine önem vermeyen firmalar, kısa veya orta vadede rakiplerin geri kalmaya başlayacak ve sektördeki karlılıklarını kaybedeceklerdir.
5 Adımda E-ticaret Rakip Analizi Nasıl Yapılır?
E-ticaret sağlıklı bir rakip analizi geliştirmek için 5 temel adımı takip etmek gerekiyor. Analizin omurgasını oluşturan bu adımlar sayesinde, büyük bütçelere sahip olmayan firmalar dahi çok sayıda bilgi edinebilecekleri bir rakip analizi süreci oluşturabilirler.
1. Adım: İhtiyaç Duyacağınız Araçları Belirleyin
Sağlıklı bir rakip analizi yapmak ve doğru bilgiler edinmek en önemli adımdır. Yanlış veriler üzerinden geliştirilen stratejilerin hepsi anlamsız olur. Bu açıdan doğru analiz araçlarını belirlemek ve kullanmak gerekir.
Rakip analizi için kullanabileceğiniz en sağlıklı araçlar aşağıda sıralanmıştır;
- Moz
- SEMrush
- Ahrefs
2. Adım: Doğrudan ve Dolaylı Rakiplerinizi Belirleyin ve Sınıflandırın
Öncelikle rakipleri belirlemek ve kendi aralarında bir sınıflandırma yapmak gerekir. Bunun için aşağıda yer alan birkaç yaklaşım bulabilirsiniz.
- İlk adımda paylaşılan araçlar sayesinde detaylı rakip belirleme işlemini saniyeler içerisinde gerçekleştirmek mümkün.
- Yapılan güncel anket çalışmaları ve veri paylaşımları lokal pazar ve global pazar hakkında bilgiler sunacak, rakiplerin pazar payları hakkında bilgiler verecektir.
- Arama motoru analizi en kolay yöntemlerden biridir. Herhangi bir sektör adına Google üzerinde arama yaptığınız takdirde ilk sayfada yer alan e-ticaret siteleri, SEO açısından güçlü şirketler olacaktır. Bu güç satış rakamlarına ve karlılıklarına da doğrudan yansıyacak önemli bir avantajdır.
- Sosyal medya üzerinde yapılacak anahtar kelime aramaları sayesinde popüler e-ticaret hesapları belirlenebilir. Rakiplerin hedef kitleleri ve marka konumlandırması hakkında sosyal medya paylaşımları aracılığı ile bilgi edinilebilir.
Rakiplerin listelenmesi, rakibi ve verilerin işlenmesi için Excel kullanmak oldukça mantıklı olacaktır. Rakiplerin mottoları, hedef kitleleri, Google sıralamaları, güçlü ve zayıf yönleri, ürün ve hizmet sayıları, yatırımları ve diğer önemli ve küçük notları Excel üzerine işlemeniz genel resmi görmenizi ve kolaylıkla takip etmenizi sağlar.
Rakipleri birbiri arasında ayırmak, doğru hedefleme yapmak adına önemli bir aktivitedir. Rakipleri aşağıda yer alan yöntemler ile kategorize etmek mümkündür;
- Birincil rakiplerin belirlenmesi: Sizinle benzer ürün ve hizmetleri satmaya çalışan ya da sizinle aynı hedef kitleyi hedefleyen e-ticaret siteleri.
- İkincil rakiplerin belirlenmesi: Sizinle benzer ürün ve hizmetleri, sizden farklı bir hedef kitleye, sizdeki ürün ve hizmetlere oranla düşük ya da oldukça yüksek muadilini sunan e-ticaret siteleri.
- Üçüncül rakiplerin belirlenmesi: Aynı sektör içerisinde olunmasına rağmen farklı ürün gruplarına sahip işletmelerdir. Kuyumcu ile pırlanta dükkanı aynı sektör içerisinde olsa da üçüncü seviye rakiplerdir.
3. Adım: Rakiplerinizin İçerik Stratejisini Analiz Edin
E-ticaret sitelerinin karlılığı üzerinde SEO’nun doğrudan bir etkisi bulunmaktadır. Nasıl ki fiziki bir mağaza işlek bir cadde üzerinde çok daha fazla satış yapma imkanına sahip olursa, arama sonuçlarında ilk sıralarda çıkan e-ticaret siteleri de satış rakamlarını aynı şekilde artırırlar. Organik trafik aynı zamanda ücretsiz bir şekilde müşteri elde etmeyi mümkün kılar.
Bir e-ticaret sitesini SEO açısından ön plana çıkaran önemli faktörlerden biri zengin içerik gücüdür. Ürün sayfalarda yer alan içerik ne kadar özgün ve dolu olursa, oluşturacağı arama motoru trafiği de o oranda yüksek olacaktır. Benzer bir ürünü daha ucuza satıyor olmanız, trafik oluşturamadığınız takdirde bir anlam ifade etmeyebilir. Bu açıdan, rakiplerin içerik gücünü ve stratejisini takip etmek çok önemlidir.
4. Adım: Rakiplerinizin Web Sitesinin Kullanıcı Dostu Olup Olmadığını İnceleyin
Rakiplerin web sitelerini bir müşteri gözüyle inceleyin ve kullanıcı dostu olup olmadıklarını test edin. Kendi e-ticaret siteniz ile aradaki olumlu ve olumsuz farkları tespit etmeye çalışın.
Müşteri gözüyle satışa yaklaştıran unsurları belirlerken, satıştan uzaklaştıran özellikleri de tespit etmeye çalışın. Bu konuda aşağıdaki maddeler önemli olacaktır;
- Kategori ve alt kategoriler,
- Kullanılan düğmeler,
- Tasarım detayları, çizimler, görseller, videolar,
- Sayfalar arası geçişler,
- Üye olma ve satış süreci
5. Adım: Rakiplerinizin Ürünlerini Keşfedin ve Fiyatlandırma Stratejilerini İnceleyin
Günümüzde müşteriler çok iyi bir fiyat araştırmacısı haline geldi. Bu açıdan rakiplerin takip ettiği fiyat politikasını öğrenmek çok önemli bir hale geldi. Aşağıdaki hap bilgiler ile oluşturulan excel sayfası yardımcı olacaktır;
- Ürün ve hizmetleri neler?
- Yeni ürün geliştiriyorlar mı?
- Sizin ürünleriniz ve onların ürünleri arasında benzerlik ve farklılıklar neler? Üstünlük ve zayıflıklar neler?
- Ürün ve hizmetlerin fiyatları nedir?
- İskonto oranları ve kampanya politikaları nedir?
Yukarıda yer alan 5 adımlık rakip analizi süreci sayesinde, bulunduğunuz sektörün bir röntgenini çekebilir ve çok daha sağlıklı adımlarla ilerleyebilirsiniz. E-ticarete yeni adım atmayı düşünenler, superKET e-ticaret paketlerini inceleyebilir ve anahtar teslim bir şekilde profesyonel e-ticaret sitesini hayata geçirebilirler.