E Ticaret Türleri Nelerdir? Satış İpuçları
- Ana Sayfa
- E Ticaret Türleri Nelerdir? Satış İpuçları
E Ticaret Türleri Nelerdir? Satış İpuçları
E-ticaret terimi dar bir alanda kullanılıyor olsa da doğru bir bakış açısı ile birlikte oldukça geniş bir ölçeği kapsadığı gözükmektedir. Sadece çevrimiçi mağazalardan ürün almayı kapsamaz. Abonelik satan işletmeler (Netflix, Exxen, Disney +, Blu Tv), e-kitap, video kurslar, ses ve diğer çok sayıda e-ticaret ürünü ve platformu bulunmaktadır. Bu açıdan, e-ticaret konusuna dar bir çerçeveden değil olabildiği kadar geniş bir açıdan bakmak gerekir.
Satıcı ile alıcının bir araya geldiği bütün online ticaret modelleri, e-ticaret olarak adlandırılmaktadır. E-ticaret, sahip olduğu özellikler bakımından farklı türlere ayrılır. Genel anlamda 4 farklı e-ticaret türü bulunmaktadır. Satıcı ile alıcı arasındaki ilişkiye bağlı olarak e-ticaret türleri farklılaşmaktadır.
E-ticaret Türleri Nelerdir?
E-ticaret B2C olarak hayatımıza girmiş olsa da zaman içerisinde geçirdiği evrim ile birlikte çok sayıda farklı modeli bünyesine katmıştır. Yapılan incelemeler ile birlikte e-ticaretin 4 temel türe sahip olduğu görülmektedir. E-ticaretin türleri şu şekilde sıralanabilir;
- B2C – İşletmeden Tüketiciye E-ticaret: Bu model ile yapılan e-ticaret türünde, ürün ve hizmetler direkt olarak son tüketiciye sunulmaktadır. Online perakendecilerin gerçekleştirmiş olduğu e-ticaret olarak da bilinir.
- B2B – İşletmeden İşletmeye E-ticaret: İşletmeden işletmeye olan e-ticaret modelidir. Kurumsaldan kurumsala olarak da bilinir. Kendi içerisinde farklı yaklaşımlara sahiptir. Ana üreticinin, şubelerine olan satışları bu alanda gösterilebilir.
- C2C – Tüketiciden Tüketiciye E-ticaret: Tüketiciler arasında gerçekleşen e-ticaret türüdür. Bu konuda verilebilecek en iyi örnekler, sahibinden ya da dolap üzerinden satılan ikinci el ya da kullanılmamış ama elden çıkarılmak istenen ürünleri kapsar.
- C2B – Tüketiciden İşletmeye E-ticaret: Tüketicinin ürettiği değer işletmeye sunulduğu takdirde, bu işleme tüketiciden işletmeye e-ticaret denmektedir. Özellikle bireysel yeteneğe dayalı hizmetlerin ya da ürünlerin işletmeler ile buluşmasını amaçlar.
Online Pazaryeri Nedir?
Çok sayıda farklı işletmenin (şahıs veya sermaye şirketi) online mağaza kurmasına, ürünlerini listelemesine ve satış yapmasına imkan tanıyan yazılım uygulamalarına online pazaryeri denmektedir.
Pazaryeri oluşumları, mağaza sahiplerine ihtiyaç duyacağı bütün araçları sunar. Ekstra herhangi bir sisteme gerek kalmaksızın, ürünlerin listelemesinden ödemenin alınmasına kadar tüm süreç, pazaryeri mağaza yönetimi araçları ile takip edilebilmektedir.
Herhangi bir ön yatırıma gerek kalmadan satılan ürün üzerinden komisyon ödenmesine dayalı bir sistemdir. Ön ödeme ve masraf gerekmediği için işletmelerin büyük bir bölümü pazar yerlerini tercih eder. Bununla birlikte, işletmenin kendi adına açacağı website ile potansiyel müşterilerine ulaşması çok zor ve zaman alan bir süreçtir. Sponsorlu reklam verilmediği takdirde, organik olarak müşterilere ulaşmak, uzun süreli çalışmalar ve bu alanda bütçe oluşturmayı gerektirir. Pazaryerinde açılan mağaza ise direkt olarak milyonlar ile buluşma potansiyeline sahiptir. Bu faktör de, online pazar yerlerinin tercih edilmesinde büyük öneme sahiptir.
Bir E-Ticaret Pazarlama Planı İçin Satış İpuçları
Doğru e-ticaret pazarlama planı oluşturmak adına takip edilmesi gereken çeşitli adımlar bulunmaktadır. Aşağıda yer alan 4 temel adım ile birlikte, pazarlama stratejisine profesyonel bir yaklaşım gösterebilirsiniz.
Her bir adım kendi içerisinde farklı ayrıntılara sahiptir. Burada önemli olan temel yaklaşımı iyi bir şekilde kavramaktır.
1. Adım: Mağazanız İçin Hedefleri Tanımlayın
E-ticarete sıfırdan başlanıyorsa veya fiziki bir işletme e-ticarete ilk adımını atıyorsa, ilk yapması gereken hedeflerin belirlenmesidir. Bunun için, sektörün sahip olduğu dönüşüm oranları incelenebilir ve bu doğrultuda bir satış hedefi oluşturulabilir. Gerçeklikten uzak hedefler belirlemek büyük hayal kırıklıkları ve motivasyon kaybına yol açabilir. Bu açıdan, ulaşılabilir ve gerçekçi hedefler her zaman uzun vadeli hedefleri destekler.
Sektörde yer alan ve benzer oranda rekabet düzeyine sahip işletmeler, sizin için önemli bir rehber oluşturacaktır.
2. Adım: Hedef Kitlenizi ve Rekabetinizi Değerlendirin
Hedef kitlenin ve sektör rekabetinin değerlendirilmesi çok önemlidir. Potansiyel müşterilerin özellikleri, ilgi alanları, sattığınız ürünler için gözden çıkarabileceği para, demografik, coğrafi ve psikografik özellikler ilk etapta ihtiyaç duyacağınız özelliklerdir. Bu bilgiler, bütün pazarlama stratejisi üzerinde büyük öneme sahiptir.
Sektörde yer alan rakiplerinizin neler yaptığını inceleyebilir ve pozitif yanları kendiniz uygularken, onların yapmadığı farklı bakış açıları geliştirerek fark yaratabilirsiniz.
3. Adım: Pazarlama Stratejilerini ve Taktiklerini Belirleyin
Elinizde biriktirdiğiniz bilgiler, doğru pazarlama stratejisi ve taktikler için yeterli olacaktır. Fiyat rekabeti ile birlikte kar marjını azaltıp yüksek satış hacmi ile birlikte kar elde edebilirsiniz. Diğer bir yaklaşım ile birlikte, hizmet kalitenizi yukarı çekerek sektörün üzerinde bir karlılığı hedefleyebilirsiniz. Ancak bu yöntem için zaman ve kullanıcıların yaşadığı olumlu deneyimi çevresine ve dijital mecralardaki takipçilerine aktarması gerekir.
4. Adım: Martech Yığınınızı Oluşturun
Pazarlama faaliyetlerine göre dizayn edilmiş uygulama paketine, martech yığını adı verilmektedir. Sahip olduğunuz pazarlama kanallarını belirledikten sonra farklı pazarlama kanallarında gerçekleştireceğiniz faaliyetleri otomasyona dökmeniz gerekir. Bunun için de doğru araç ve üçüncü taraf uygulamaların kullanılması gerekir. Örneğin; müşteri ilişkilerini profesyonel bir şekilde yönetmek için bir CRM uygulaması kullanmanız gerekir. Uzun vadede başarılı ve rekabetçi kalmak adına martech yığınını oluşturmak zaruri bir eylemdir.